سرّ و سِحر چغازنبیل
تاریخ انتشار: ۵ آبان ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۳۵۰۹۶۰۶
ستاره حجتی-همشهری آنلاین:
کافی است در محوطه «زیگورات چغازنبیل» درمنطقه تاریخی شوش دراستان خوزستان حضور پیدا کنی یا از دامنه دشت به این اثر تاریخی خیره شوی، آنوقت است که حیرت، نخستین عکسالعمل خواهد بود؛ واکنشی که میتوان برای «براون» (کارشناس نیوزلندی شرکت نفت ایران و انگلیس) در نخستین کاوش و کشفش از چغازنبیل تصور کرد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چغازنبیل را کجا ببینیم
براساس بررسیهای تاریخی انجام شده، زیگورات چغازنبیل متعلق به ۱۲۵۰سال پیشاز میلاد است که در جنوبغربی ایران، در شهرستان شوش استان خوزستان و در نزدیکی منطقه باستانی «هفتتپه» قرار دارد. این سازه در ۳۵کیلومتری غرب شهر باستانی شوشتر و ۴۰کیلومتری جنوبشرقی شهر باستانی شوش ساخته شدهاست و بهدلیل واقع شدن در غرب رودخانه دز، مرز این 2شهرستان، جزو شهرستان شوش محسوب میشود.
این بنای حیرتانگیز که در مساحتی بزرگتر از 2زمین فوتبال و در ۵طبقه به شکل هرم با قائده مربع بنا شدهاست، نخستینبار ازسوی «براون»، کارشناس نیوزلندی شرکت نفت ایران و انگلیس، در سال ۱۹۳۶ میلادی کشف و طی سالهای ۱۹۵۳ تا ۱۹۶۳میلادی، مقارن با دوران پهلوی دوم، بهوسیله «رومن گیرشمن» (باستانشناس فرانسوی) حفاری و از آن خاکبرداری شد.
اگرچه این اثر دوره عیلامی بیشاز ۳هزارسال در دل خاک تا حدود زیادی محفوظ مانده بود، اما پساز گذشت حدود ۵۰سال از این کشف، رها کردن بیحفاظت این بنای خشتی - گلی، خسارتهای زیاد طبیعی و انسانی به آن وارد کرد، بهویژه طبقات بالایی دچار فرسایش شدید شدهاست.
شگفتیهای تصفیهخانه
با وجود همه شگفتیهایی که در ارتفاع ۵۲متری و ابعاد وسیع این بنا وجود دارد، اما تصفیهخانه این محوطه بیشاز سایر بخشها توجه باستانشناسان را به خود جلب کردهاست.
تصفیهخانه آب چغازنبیل، در ضلع غربی معبد اصلی قرار دارد. این تصفیهخانه با بهرهگیری از ظروف مرتبط ساخته شده و قدیمیترین تصفیهخانه دنیا محسوب میشود. گیرشمن، حفار چغازنبیل، اعتقاد دارد آب مورد مصرف تصفیهخانه از فاصله ۴۵کیلومتری و توسط کانالی از رودخانه کرخه تأمین میشدهاست،. این موضوع درحالیاست که رودخانه دز، در فاصله ۳کیلومتری زیگورات قرار دارد. گریشمن معتقد است که تأمین آب چغازنبیل از رودخانه کرخه بهدلیل اختلاف ارتفاع زیاد محوطه این بنا با سطح رودخانه دز بودهاست.
طی ۱۰سالگذشته و تقریبا بهصورت مرتب، هرسال این بنا مرمت شدهاست، اما حفاظت از این بنا نیز مانند برخی بناها و محوطههای تاریخی و فرهنگی کشور، قصه پرغصهای دارد.
هنوز کاربری بنا را نمیدانیم
مدیر پایگاه میراثجهانی چغازنبیل و هفتتپه درباره آخرین کاوشها و مطالعات انجام شده ازسوی پژوهشگاه میراثفرهنگی کشور روی این بنا که از اسفندماه سالگذشته آغاز شدهاست، میگوید: برای سالها، بناهای نیمهشرقی محوطه چغازنبیل بهحال خود رها شده بودند و اقدامهای حفاظتی و مرمتی سالانه مانند آنچه زیگورات و معابد اطراف آن را دربر میگرفت، شامل حال این بناها نمیشد.
«عاطفه رشنویی» میافزاید: از آنجا که رویکرد پایگاه، توجه به چغازنبیل بهمثابه یک شهر باستانی است و همه بناهای موجود در آن اهمیت دارد، برنامه خواناسازی کاخهای موجود دراین بخش مورد توجه قرارگرفت.
وی با بیان اینکه کاخهای شماره۲ و ۳ درمحله شاهی، در ضلعشرقی محوطه و در نزدیک حصار بیرونی شهر واقع شدهاند، ادامه میدهد: رومن گیرشمن، این بناهای عظیم را بهدلیل وسعت و نبود آجرنوشتهای که همچون بناهای دیگر آن را معبدی برای خدایان عیلامی معرفی کند، آنها را با عنوان کاخ معرفی کردهاست. این موضوع درحالیاست که کاربری این بناها همچنان برای ما مشخص نیست.
او اضافه میکند: بناهای موسوم به کاخهای شماره ۲ و ۳، در زمان گیرشمن، در سالهای ۱۹۶۱ و ۱۹۶۲، کاوش و بهصورت مختصر مرمت شدند. امروز با گذشت بیشاز نیم قرن از کاوش اولیه، مجددا نیاز به خواناسازی دارند. گیرشمن در زمان کاوش به آسیبدیدگی شدید این بناها بهدلیل وجود مسیلهای مختلف در اطراف و درون آنها اشاره کردهاست.
چغازنبیل، عنوان «نخستین اثر ثبت شده ایران در فهرست میراثجهانی یونسکو» را از آن خود کردهاست؛ بنایی که سبک معماری و ظرافت ساختش درآن عهد کهن، نه فقط در ایران ویژه است، بلکه آن را به اثری منحصربهفرد در تمدن میانرودان و عصر شکوفایی عیلام و آشور بدل کردهاست.
همین معرفی کوتاه کافی است تا سالانه گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به این اثر جذب شوند، اما هرکجا که پای گردشگران درمیان باشد، پای زباله و یادگارینوشتها نیز به میان میآید. اثری که برای هزارهها، خاک آن را مانند مادری مهربان در آغوش گرفت و از گزند باد و باران در امان نگه داشت، امروز مانند بسیاری از بناها و محوطههای تاریخی و طبیعی کشور، در محاصره زبالهها قرار گرفته و از یادگاریهایی پر شدهاست که نه کسی از نگارندهاش به نیکی به یاد میکند و نه اهمیتی به آنچه نگاشته میدهد.
کد خبر 634402 برچسبها فرهنگ - میراث فرهنگی استان خوزستانمنبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: فرهنگ میراث فرهنگی استان خوزستان تصفیه خانه
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۳۵۰۹۶۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آرسنال 3-0 بورنموث: در انتظار لغزش تیم پپ
به گزارش "ورزش سه"، آرسنال امروز از ساعت 15 در ورزشگاه امارات به مصاف بورنموث رفت و محکوم به پیروزی بود.
صدرنشین جدول با 80 امتیاز به فاصله سه بازی تا پایان فصل باید سه امتیاز را میگرفت تا سیتی را تحت فشار قرار دهد. توپچیها با سیتی رقابت سختی داشتند و این در حالی بود که تیم تحت هدایت پپ گواردیولا با 34 بازی یک امتیاز کمتر داشت و در رده دوم بود.
بازی مطابق انتظار با حملات آرسنال شروع شد.
توپچیها بین دقایق 6 و 8 توانستند سه موقعیت گل خلق کنند. تروسارد دو بار و اودگارد نیز یک بار با شوتزنی دروازه حریف را تهدید کردند اما مقاومت مدافعان مانع از گلزنی میزبان شد.
در دقیقه 13 تاوارس، گلر بورنموث، توانست ضربه کای هاورتز را مهار کند. 4 دقیقه بعد ضربه سالیبا خطرناک از کنار دروازه به بیرون رفت.
بازی کاملا در اختیار آرسنال بود و میهمان به ندرتی فرصت برای طراحی حمله پیدا میکرد.
بعد از اینکه رایس یک موقعیت خوب را درون محوطه جریمه بورنموث از دست داد، سرانجام فشار میزبان در دقیقه 40 نتیجه داد.
کای هاورتز در مصاف تک به تک گلر، او را جا گذاشت و سپس روی زمین افتاد. سرنگونی ستاره آلمانی باعث شد داور فورا نقطه پنالتی را نشان دهد. بازیکنان بورنموث روی این صحنه اعتراض داشتند ولی VAR نیز تصمیم داور را تایید کرد.
بوکایو ساکا پشت توپ ایستاد و توانست گلزنی کند. با همین گل آرسنال نیمه نخست را با برتری به رختکن رفت.
آرسنال نیمه دوم را نیز هجومی شروع کرد و در دقیقه 49 ساکا بهترین بخت برای زدن گل دوم را از دست داد. تاوارس ضربه ساکا از درون محوطه جریمه را برگشت داد.
سه دقیقه بعد گلر بورنموث هاورتز را ناکام گذاشت. بورنموث که کمی جلو کشیده بود یک بخت عالی برای به تساوی کشیدن بازی را از دست داد. سولانکه با رایا تک به تک شده بود ولی ضربه او از زاویه بسته را گلر اسپانیایی به کرنر فرستاد.
در دقیقه 60 ضربه کلایورت به شکل خطرناکی راهی اوت شد تا حساب کار 1-0 بماند.
توپچیها در دقیقه 71 به گل دوم رسیدند. روی پاس دیدنی رایس، تروسارد بود که با یک ضربه پای راست از درون محوطه جریمه حساب کار را 2-0 کرد.
بورنموث در دقیقه 73 یکی از گلها را پاسخ داد اما با دخالت VAR و به دلیل خطای سولانکه روی داوید رایا، گل مردود اعلام شد.
در دقیقه 77 اودگارد از چند قدمی دروازه توپ را به بیرون زد در حالی که به نظر میرسید آرسنال به گل سوم دست خواهد یافت.
آرسنال در دقیقه 90 بازی توسط گابریل ماگالاش به گل سوم رسید. یک گل با شوت پای چپ بسیار تماشایی که داور به دلیل آفساید کای هاورتز آن را مردود اعلام کرد.
در دقیقه 98 بازی دکلان رایس روی پای ژسوس توانست از درون محوطه جریمه گل سوم را بزند و برتری توپچیها را پررنگ تر کند.
این بازی را آرسنال 3-0 برد و با دو بازی بیشتر و اختلاف 4 امتیازی نسبت به سیتی صدرنشین ماند.